blandrashunden - älskad men hatad

Hittade ett så "trevligt" inlägg från en besökare så jag var tvungen att reagera:

"Hur är man funtad när man planerar blandrasavel och vem sjutton vill köpa?
Ska inte avel bedrivas av de som har haft en ras länge och som är intresserad av att föra de bästa exemplaren vidare?
Har man bra hundar så går man i avel i sin egen ras. Har man skräphundar så blandar man.
Förstår inte hur folk kan gynna dessa människor som säljer blandraser som är värda 100 kr för flera tusen. De kommer undan med alla kostnader också och köparen blir lurad.
jag skulle aldrig ta i en hund utan stamtavla med tång ens.
Hoppas att denna grymma avel snart förbjuds."


Tycker det är så fascinerande att detta släkte fortfarande andas i denna tid. I den svenska hundtidningen Härliga Hund har jag följt en disskussion just ang. blandrasavel vilket har varit väldigt intressant. Där driver Peter Ekström ett väldig sunt argument när läsare klagat på att blandrashundar finns och säljs för dyrt. Ekström inleder ett svar i Härliga Hund nr 1 2009 med att hålla med om att renrasaveln kan ta ut sina priser p g a att den är mer seriös då uppfödarna har större engagemang, ändå lägger han till just det som driver många till blandrasavel och blandrasköp "Många uppfödare lägger ner massor med tid och pengar på sitt avelsarbete.. Å andra sidan känner jag till ganska många uppfödare av rasrena hundar som tar lika mycket betalt för valparna utan att satsa ens en bråkdel av vad en seriös uppfödare gör. Är det rättvist? Eller ska det vara olika valppris beroende på hur seriös en uppfödare är?"  vidare "..Men att en korsningshund ska kosta småslantar medan en valp efter trippelchampions ska kosta multum bara för att uppfödarna lägger ner olika mycket kraft, tid och pengar, anser jag fortfarande vara fel. I mina ögon är en valp trots allt en valp, var den än kommer ifrån. Alla valpar kräver lika mycket tid, kärlek och omvårdnad."
- "Jag tycker att en valp ska kosta ordentligt med pengar, Annars kommer vi att översvämmas av hundproblem, onödiga avlivningar, hundar som helt i onödan blir understimulerade eller aggressiva, svårhanterliga och helt enkelt får ett trist liv." Ekström har därmed klätt av hela blandrashatskaran och de står nakna i sin egen skit.
  Slutkontentan blir att det hela uppenbart är en otroligt larvig diskussion då uppfödare av renras inte kan klassas som seriösa bara för att de är registrerade i en kennelklubb eller efter hur mycket engagemang de har - uppfödare av blandras kan visa ett betydligt större engagemang i sin avel och vara mer förtroendeingivande än många renrasuppfödare. Trots ett liv utan utställningsringar - ett liv som många hundar faktiskt mår psykiskt dåligt av. 
Sen kan inte blandrasvalpar kosta som renrasiga, det bör alla var ense om men det betyder inte att man ska tvingas "rea" ut dom, en hund är en hund med eller utan stamtavla och impulsköp bör väl undvikas så långt det går? En stammad Prazsky Krysarik tik utan fel ligger idag på runt 25.000kr ska man då tycka att en "Prazsky Krysarik" tik utan stamtavla som kostar 15.000kr är skampris? Tiotusen kronors skillnad! Sen att de renrasiga kostar 25.000kr är en annan fråga.
- Men ALLA måste väl hålla med om att en fullt frisk blandrashund är mycket mer värd i pengar än en renrashund med fontanell problem, hög patella grad, mentala problem eller andra sjukdomar som många renraser faktiskt har p g a den strama aveln. Många av dessa hundar kan man inte, eller rekommendrar man inte till att avla på ens! Blandrasaveln är bevisad mer frisk då generna "blandas ut" med nya genpooler. Mycket av blandrasaveln handlar just om detta, att få fram f r i s k a hundar! Och snälla nån, hur uppkom majoriteten av dagens raser egentligen? Var det inte genom just blandrasavel?

Ska vi spinna vidare på den etiska delen och problematiken som uppstår när man för argument mot blandras avel? Ta chihuahuahysterin som blåste upp för några år sedan. Plötsligt ville halva Sverige ha en vavva och köerna till kennlarna blev millånga, jag var själv en av alla dom som ringde runt till otaliga uppfödare i jakt på det absolut omöjliga, en Chihuahua tik. Efterfrågan var för stor och en del importerade, smuggelhundar och hundkidnappning kom snart på tapet  och SAMTIDIGT i denna kaotiska tid var det just renrasaveln som gjorde saken värre - massavel satte igång och valppriserna sköt i höjd! En Chihuahua tik kostade plötsligt runt 25.000kr från att ha kostat 10-15.000kr. Vart vänder sig de olyckligt lottade som inte hade någon bra "kölapp" eller kunde lägga ner så mycket pengar? Jo till blandrasaveln och smuggelhundarna! Hade kennlarna haft ett etiskt riktig ansikte utåt hade blandrasavel aldrig gynnats på samma sätt, man hade fortsatt leta och/eller ställt sig i kö för att kanske vänta nått år, 25.000kr för en hund är det etiskt riktigt?
   Personligen måste jag också lägga in min främsta andledning till att stå bakom blandrasaveln. Det finns mycket där ute i den stora avelsvärlden som få känner till och girighet är ett stort problem i minihundavel ända sedan vi först började skåda Tinkerbell. Mitt val är skapat p g a en korruppt avel där man köper på sig hundar som om de vore kläder att hänga i grderoben, hundar som lever ett helvetiskt liv utanför utställningringen. Dessa hundar för man bl a inavel på, avel på sjukdomar och brister för att sedan sälja valparna till överpris och inte ta ansvar när det går snett. Vidare låter man tikarna genomgå flera kejsarsnitt och ser sedan till att sälja av både avelstikar och avelshannar när de inte längre duger. Allt i jakten på pengar. Detta jag pratar om förekommer i den svenska avelsvärlden, under SKK.
  Mitt förtroende på renrasaveln har minskat markant de senaste åren, den lilla minikenneln med 1-2 kullar per år eller den planerade blandraskullen intresserar mig på ett sätt majoriteten kennlar inte kan, hos dessa småuppfödare vet jag att jag får det jag vill ha - en planerad och efterlängtad valp, uppvuxen i värme med mycket kroppskontakt, älskad och pre-spoiled som för mig är sund hundhållning. Vem säger att bara för att det inte är registrerad avel så sköts den inte korrekt? Man kanske ska nämna att många svenska uppfödare ibland tar avstånd från SKK av andra andledningar än pengar eller ful hundhållning. Bara för att en hund är utan tavla betyder det inte att den är av blandras, "renrasig Chihuahua utan stamtavla" enligt blocket.se är fullt möjligt. Lyft ögonen och se dig omkring!
  Jag är stolt över min avel! Den var detaljplanerad och mina tjejjer var älskade innan de ens såg dagsljus, det är upp till valpköparen om han/hon är värd nån av dom eller ej. Och ja, det finns tydligen många som är intresserade av blandrashundar.
Just det ja, Liselott, min tik har inte stamtavla ska jag skämmas för att jag ville ta en kull på henne? Eller helt enkelt skämmas för att jag köpte henne och för att hon blivit något av det bästa som hänt mig TROTS att hon inte har stamtavla (hur är det möjligt?!?!) ? Somliga verkar inte förstå att man kan ha känslomässiga anledningar till att ta kullar efter sina hundar eller ens att man kan ha känslor för sina hundar.

Läs gärna min artikel om blandrasavel
Designer dogs gör hundaveln bättre där jag tar upp olika anledningar för blandrasavel, intresset och gentiken, renrasavelns baksidor vidare den stora Designer Dog aveln i Usa. Då kanske du känner dig mindre illa till mods och mer upplyst när du ser mina valpar på bild Liselotte.
-"jag skulle aldrig ta i en hund utan stamtavla med tång ens."
- Men hallå?!?! Är du människa eller? Sånna som du ska ha hundförbud! Är väl kapabel till att som i Kina driva massavlivning med slagträ p g a värkande principer och i ditt fall ett arsle svullet av all tid i forumen skrikandes!?
-"skräphundar"? Är det etiskt godtagbart att uttala sig så om hundar som är både efterlängtade och älskade trots att de i dina ögon anses "orena"? Ska vi börja önska alla "blandbarn" ofödda också? Eller kanske tvångsabortera hela rasket? RASISM är vad det är! Nä, när startar den stora häxjakten?


Kommentarer
Postat av: monc

Bra skrivet Fia! De e grym.. ;)

Postat av: Karin

YES! Väl talat Fia!

2009-01-12 @ 21:32:56
URL: http://grejsar.blogg.se/
Postat av: Karin

Föresten. Ser fram emot att bli momo till Siri ;) Spoild dog, japp :D

2009-01-12 @ 21:34:26
URL: http://grejsar.blogg.se/
Postat av: Danielle

wow... så bra ska man skriva ^^

2009-01-14 @ 16:51:15
URL: http://pompom.blogg.se/
Postat av: Eva

Bra skrevet!!

2009-01-22 @ 11:00:24
URL: http://www.geocities.com/gyldenlaermaker
Postat av: Sussi

Håller med dig fullt ut! Kanon bra skrivet!



Håller med dig med din kommentar också. Världen är väldigt vidrig!

2009-01-23 @ 21:53:21
URL: http://lavica.blogg.se/
Postat av: Dezz

Jag läste din text och jag kan inte gör annat än att hålla med, kom in på din blogg av en slump men vad du skrev om slog mig.



Jag köpte själv en liten blandras i maj -08 en liten flicka, mamman 50 papillon och 50 chihuahua och pappan är 100 chihuahua, jag betalde 12.500 och jag är överlycklig att jag har henne, för övrigt en fullt frisk liten tjej.



Jag hörde många kommentarer som "men det låter som att priset var lite för högt när valpen inte ens är renrasig" och "men varför lade du inte pengar på en renrasig chihuahua istället så kan du ha henne på utställningar" Den sista kommentaren fick mig att bli så irriterad. Jag skaffade mig denna hund genom en annons på blocket, jag kollade upp personerna som lade ut annonsen, om det var något fuffens, om det hade någon erfarenhet av hantering av valpar sedan tidigare osv. Och jag fick några namn och telefonnummer att ringa, dessa personer bekräftade att uppfödaren (som inte höll på med uppfödning i stor usträckning men som ändå hade erfarenhet) var en ordentlig person med bra omdöme.



I slutändan handlar det väl ändå om Valpen, om hur bra valpen mår, hur bra man har tagit hand om den, vårdat likt ett barn enligt mig. För en hund behöver ju ändå mat, omtanke, kärlek och massa uppmärksamhet!



Jag är bara lycklig för att min vovve är just den hon är HENNES personlighet inte hur pass renrasig hon är!



Hitlerfasoner är vad det är att fördöma blandraser!

2009-01-30 @ 12:59:09
Postat av: Anna

Jag föder själv upp blandraser, fast av setter/golden. Och jag måste bara säga…Så fint skrivet!

Det är helt sjukt att folk kan ha en så skev syn på blandraser. Det är inget annat än rasistiskt... En inställning som folk blivit påverkade till att ha så att raklubbarna och SKK skall kunna tjäna storkovan! BLÄÄ! Är det inte dags att folk växer upp och börjar tänka ”outside the box”… jag väntar än, men jag ser också att många redan har vaknat, tack och lov!

<3

2010-11-21 @ 15:57:41
URL: http://assaleijabonita.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback