valpar, vad är det med dom?

Har ju glömt att uppdatera infon om Filomenka (den feta hunden längre ner). Hon födde 3 valpar den 9:e runt 19.00 tiden. 3 tikar, varje uppfödares dröm ;)
För att vara Prazskys var valparna rätt stora och kjejsarsnitt gjordes, vilket visserligen är vanligt på små hundar, tyvärr. Lyckligtvis är mamma och valpar friska och vi väntar nyfiket på att få se deras utveckling! Dom är ändå ett bevis på att Prazsky Krysarik är en ras här för att stanna, vad än folk tänker och tycker om "minihundar". Valparna blir, som sagt, de första SKK reggade svenskfödda Prazsky Krysariks i landet.

Valpar alltså. Vad är det med dom? Så fort jag får syn på en valp (som är en rätt vanlig syn så här i vår och sommartider) blir jag helt svartis! Precis som om jag inte har min egna lilla älskling och det skulle räcka? Precis som om kiss- och bajs torkandet, ut- och inspringandet och fy- och nej sägandet är något man längtar tillbaka till. Visserligen var Selma drömvalpen.
Fast det är inte det.. Valpar är bara för söta helt enklet, för oemotståndliga! För.. goa! Intressant är också att ALLA valpar är söta. Rätt kräsen vad gäller hundsmak som man är kan jag dock inte säga att en valp är ful vilken ras det än är, även om valpen ifråga blir ful (!) som vuxen. Strange verkligen. Jag har alltid varit det, och kommer förmodligen alltid att vara det också: valptokig!

Här kommer bilder på de 3 småflickorna! Suddiga, men ni fattar sizen. Normalstorlek för PK valpar är 80-120g.



bild:

image591
110g

image590
125g

image589
147g

Foto: Monica Blomberg



Kommentarer
Postat av: Lina med Selma&Smilla

Oj, vilka små pluttisar -så söta!! (Min Selma bara vägde 54 g som nyfödd..)

2007-05-31 @ 21:33:59
Postat av: sophia

Till Lina med Selma&Smilla:
Hej, på er! D va ett tag sen.. Får gå in på vovve lite oftare tror jag *skäms*
MEN WOW VAD LITEN!?! Är du säker på att hon va så liten? Låter otroligt!

Postat av: Lina med Selma&Smilla

Jodå, hon vägde bara 54 gram!!! Liten som en fis var hon, uppfödaren trodde faktiskt inte att hon skulle överleva. Yorkbebisar brukar ligga på ca 100-160 g annars...Har en bild på min hemsida, under "Selma" där hon ligger bland sina syskon. Hon ser ut som en liten råtta bland rottisar -hihi. Kika där får du se!

2007-06-21 @ 20:39:32
URL: http://www.freewebs.com/smillaoselma

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback