flytväst till minis

image615


Nu är det ju båtsäsong för alla er som hänger i skärgården på somrarna. Hur mysigt är det inte med midsommar i skärgården?!
Själv brukar jag segla minst 1 vecka/år och förra året gjorde Selma "deckdebut" på mofas stora båt.
En flytväst är ett måste med hund ombord så jag letade som en galning efter en som skulle passa 1,8kg hund och snubblade på Hong Kong märket Woowdog. Märket gör hundflytvästar i flera storlekar och i lite roligare design än "avarage" man annars hittar (om man har tur att hitta en tillräckligt liten alls vill säga).

Den minsta storleken, SS, var helt okej för en 1,8kg hund men är en aning klumpig vid haka och mage som går "omlott" vid knäppning och skapar onödigt tjocka partier - visserligen bra vid hakan som hunden kan vila huvudet på om den trillar i men är det en mindre hund som ska ha västen så är den klumpig. Selma kände sig nog lite konstig och otymplig i början men hon vande sig snabbt att flytisen var regel när vi inte låg i land. Men.. säg den som gillar flytväst!
Västen har flera öglor/handtag för att underlätta upplyftning ombord och.. uppfiskning offbord (!), handtaget på ryggen är superpraktisk och kom till användning mer än jag trodde faktiskt både i land, på deck och i båten.
Med en hund som aldrig badar frivilligt och helst undviker allt vatten (förutom den i matskålen) är flytväst en nödvändighet på sjön vid olycka! Men flytväst bör vara en självklarhet för ALLA hundar, även för de som tycker om att bada. En del hundar kan behöva/uppskattar flytväst vid badlek också.
Västen är absolut värt sitt pris och är både trevlig att se på och lätt att upptäcka i vattnet utan att vara tråkig.

Flytvästar från Woowdog finns numera i 3 olika modeller i flera färger varav den nyaste modellen verkar funka bra på riktigt små hundar under 1,5kg tack vare dragkedja i ryggen.

Jag köpte Selmas rötvita flytis via Woowdogs Ebay butik men när jag tittar nu så har dom inget alls ute, det kanske kommer?
Men jag surfade på en annan flytväst här om dagen hos Le Chien och denna finns i 3 storlekar varav den minsta är för hundar upp till 1,5kg! Låter kanon även om den är rätt tråkig i skrikgul med svarta detaljer.
- Så det är mitt bästa tips just nu som är lättast att komma åt. Vill du ha en Woow flytväst till din mini får du helt enkelt surfa omkring lite, kolla Ebay eller köpa in ett parti direkt från Hong Kong.. Hm..



till mini:
image614
Foto & Layout: Sophia Söderström


Woow dog
Le Chien

Kommentarer
Postat av: Isabella

Tack för infon! "Dessvärre" väger min "mini" bara ett kilo och det gör ju dte hela himla komplicerat, särskilt om man inte kan prova... Har en flytväst till henne, specialsydd av en duktig tjej, men jag tycker att en "riktig" en känns säkrare på något sätt. Kanske är jag bara nojjig. Hur som helst, tack för tipsen, ska kollas in!

2007-06-17 @ 21:58:11
Postat av: sophia

Till Isabella:
Aj 17! Ja då är det inte så himla lätt! Fatta vad mycket som behövs anpassat till riktiga minis, M A S S O R !
Men den du fått specialsydd lär väl funka för lillan?

Postat av: Maria

SNygg!

2007-06-18 @ 14:33:52
URL: http://melonsylt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback