en ny generation

116345-489


Startade en tråd på vovve.net (Sveriges största hundforum) i samband med att jag skrev om det nya begreppet för smuggelhundar och ang. den nya generationen hundägare som skapat den nya generationen hundar genom sin livsstil.
Dessa hundars liv skiljer en del från de vanliga Svensson-vovvarnas och sticker därmed en del i ögonen, såklart - För vad är egentligen en hund?


Någon i forumet uttalade sig i stil med: "Detta beteende med att ta med sig hunden överallt, även på stan och tänkbara hundförbjudna platser, verkar vara åldersbetingat", med underton omoget.
- Ja men självklart är det i majoritet den yngre generationen hundägare som "tar med sina hundar på stan" eftersom det är frågan om en väldigt drastisk utveckling vad gäller människans syn på hundens position som lett till vad vi ser idag, hundägare som klassar och behandlar sina hundar lika naturligt som andra gör med sina småbarn. I Sverige har denna period pågått max 6-7 år.

"De relativt "nya" livstilarna för denna generations hundar vars ägare är runt 18-30 skiljer sig självklart från äldre generationer hundar vars hundägare, i majoritet, varken har intresse eller andledning att följa med i den yngre generationens utveckling vad gäller cityliv, "modernisering" och vad det innebär attityd- och materiellmässigt.
Dessa relativt "nya" livsstilar inkluderar cityhunden, "bebishunden" och minihunden - "smuggelhunden" som följer med dess ägare i stort sätt överallt, och är inget konstigt."
... "- Vi pratar bara om olika livsstilar, i detta fall 70- och 80-talister vars livsstil (som hos vilken ägare som helst oavsett ålder och intressen) går utöver hundägandet.
Skulle det vara konstigt? Skulle det vara fel? Och på vilket sätt skulle detta skada hundarna ifråga?
Varför ska modernisering och förnyelse inom hundvärlden vara något negativt och din "grannes" syn och andledning på att skaffa hund mindre rätt än din egna andledning enbart pga att din "granne" inte har samma syn på hundar som du och för att han/hon är 10 år yngre?"
Skrev jag i inlägget på vovve.
Konstigt nog tycker jag majoriteten som tog sig tid med att lägga sig i ämnet lät possitiva till denna yngre generation. Även om man då ansåg det orättvist att små hundar idag är mer acceptabla ute i civilisationen än större vilket jag förstår kan svida, "Varför är det okej för dig att ta in din hund för att den är liten men inte för mig för att min hund är stor, hund som hund".

En kvinna jämförde insmugglandet av hund på "förbjudna" platser med snattning då man bryter lagar och förordningar "det känns lite som om din moral ligger lite i nivån med att " jag kan snatta lite bara ingen ser det "".
- Delvis kan jag förstå henne men en hund som inte kommer i kontakt med varken interiör eller människor hur kan denna skada/störa och ens jämföras med att stjäla annans egendom? Denna kan inte heller jämföras med hund i koppel. Faktiskt.
Vad gäller störningsmomentet allergirisk säger jag vad jag personligen anser, att ett såpass kort möte i butik/på offentlig plats som vi nu pratar om med en hund minimalt exploaterad för omvärlden sittandes i väska eller innanför jacka, så finns det knappast en enda allergiker som hinner reagera, alltså må dåligt. Till skillnad från andra luftburna partiklar som kan vara allergiframkallande som vi människor bär på.
En pälsdjursallergiker med allvarlig allergi mår minst lika dåligt i sådanna fall, om inte värre (vad gäller dessa småhundar), när en pälsdjursägare går förbi ute på stan då dennes kläder är fulla med samma pälsdjurshår och allergiframkallade partiklar som själva djuret bär på. Ska dessa personer också förbjudas på vissa ställen pga pälsdjursägandet?

Nä, jag tycker detta med smuggelhund görs mer komplicerat och allvarligt än vad det egentligen är för faktum kvarstår -  att majoriteten av butiks- restaurang- och caféägare/biträden inte ens lyfter på ögonbrynen om en mininos och 2 ögon skymtar i en kunds väska. Och skulle någon reagera och säga till så är det ju bara att lämna stället ifråga ? och välja ett annat.
Det är där skillnaden går, om den nya generationen kan ta ansvar för sin livsstil eller om man väljer att köra över med stinkande attityder. Så länge man som hundägare är uppmärksam och ödmjuk sker aldrig några otrevligheter med någon hund, inte en "insmugglad" heller.
Men vad är en hund? - En hund är vad den görs till.

Sophia Söderström

Kommentarer
Postat av: paulina

med tanke på att folk får stå med parfym på sig, röka eller just ha rökt osv så borde en liten hund på max 3 kg i en vska knappast göra någon som helst skillnad för en ev allergiker.
dessutom, de sista jag gör inna jag åker hemmifrn r att ta min jacka på mig o gosa med hundaran en sista sväng inna jag drar. va få rjag med mig i jackan då

dessutom, bara för att jag råkar va 27 nu så betyder det inet att jag slutar ta med mig mina hundar dit ja kan jämt o ständigt trotts att ja fyllt 30.. i will go on !!

31-31 eller 51.. ja tar med dem ändå.

2007-02-13 @ 02:51:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback