minihundar, idioter och utsällningar

Första helgen i augusti var jag och Selma på PK (Prazsky Krysarik) träff/utställnings helg i Herrljunga. För er som inte vet vart Herrljunga ligger så kan jag meddela att det ligger i Västergötlands skog- och vägsmet.. i bushen,
i nowhere! Pure WICKED!
  Det tog oss 8 timmar (!) från Sthlm ner tilll den fjärran stuga vi skulle tillbringa helgen i. Visserligen p g a att sällskapet i de 3 bilar som samåkte inte riiiktigt var på samma.. nivå. Vi körde fel x antal ggr och stannade för att äta/kissa/rasta hundar x antal ggr. Vår bil var sist..
Men tillslut kom vi fram, efter otaliga mil, och hundarna kunde få springa fritt och "leka". Jag märkte snabbt på Selma att hon hade problem med så mycket rörelse, inget jag varit helt omedveten om innan (hon träffar ju inte så många hundar som hon kan leka med här hemma) hon är väldigt osäker när det är många hundar och hon tog snabbt rollen som hundpolis. Hon rök ihop med en tik som höll på att sno hennes leksak varav jag blev biten i handen! ..Tur att man har stelkrampsprutan uppdaterad! Prazskys i flock asså, vette 17 hur dom skulle överleva varann!
  Förutom andra dominata tikar har Selma också svårt för många män, givetvis var det några "ditlurade" män med på resan som visade sig vara mer idioter än män - dom hade följt med för att festa på Lisseberg (!), som för övrigt låg 1,5h timmes bilfärd ifrån där stugan låg. Dessa hade noll intresse för helgens syfte och gjorde allt för att visa det, vilket var = inget.. Selma har verkligen gott person omdömme, förvånar mig lika mycket varje gång.

I allafall bestod helgen av 2 utställningar där nere varav Selma ställdes på en, den sista dagen. Jag kom fram till att utställning nog inte är något för oss. Visserligen hade Selma aldrig gått i utställningskoppel innan så jag fick väl skylla mig själv, men hur i hela friden får man hunden att gå snyggt med tandtråd runt halsen!?!?!
  Fast det värsta var nog bordet. Jag har tränat henne lite grann att stå på bordet men givetvis var dagens inhyrda domare av manligt kön - Selma blev stel som en pinne när hon fick se domaren som givetvis var klädd i svart (ännu värre "framhävning" av skurkatighet), hon skällde som en tok. Domaren var lyckligtvis pedagogisk och backade några steg varav jag kunde visa upp mitt oförskämda kräk och vi lyckades få en riktigt fin bedömning. Men vi hamnade ändå på sista plats av 5 med motivationen "..Det är något fel med nosen och.. så gillar hon inte mig *skratt*". - Skrattar bäst som skrattar sist (not), jo hon har lång nos och ja hon hatar dig. Selma gillade inte alls utställning. ..Inte jag heller.

Selmas bedömning:
"2år, liten tik. Bra huvud, något väl markerat stup. Stark hals, stark välutvecklad kropp, ljup fin bröstkorg. Bra vinklad fram, något bättre bak. Rör sig mycket brett bak, tillräcklig steglängd från sidan, utmärkt framifrån. Utmärkt päls och färg. Välvisad"

- Ja bättre kan man väl inte få, och vi fick ju ett HP! Nä, ska det bli mer utställning blir det hårdträning och känner jag mig och Selma rätt blir det nog.. ingen hårdträning hehe.
  Helgen var för övrigt givande med både gamla och nya PK kontakter och vänner. Jag och Selma förälskade oss i lilla Tindra, supersöt liten tik vi lugnt kunde kidnappat (jättelik Selma som bebis)! Sen så träffade jag på en ur gullig nakenfis (Chinese Crested) som vi lugnt också kunde kidnappat, hon var så otroligt liten och näpen! Teddy var helgens stjärna, nog den enda hunden som var riktigt lugn (men så är han ju inte heller nån PK).
- Tack tjejjer, ni gjorde ett bra jobb! Men oj så skönt det var att komma hem till civilisation igen! Och lugn! 24kvm pure heaven!



bilder:
image663
Foto & Layout: Sophia Söderström

Kommentarer
Postat av: nathalie

Underbart söt hund! Har också en liten pk tik :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback