fashion för minisar, so shut!

Du har hund.
Du gillar mode.
Din hund uppskattar kläder eller rent av behöver kläder.
- Varför då inte låta hunden ha snygga kläder?


selma rutbild
Foto: Sophia Söderström



Förstår mig inte på alla dessa personer som rynkar på ögonbrynen och suckar om dom ser en hund i kläder.
Är du under 30, går nere på stan och har en minihund med kläder OCH i väska dessutom, så omyndighets- och dumförklaras du av 60% av alla beskådare. Varför? Vad hände?

Var det verkligen Paris Hilton och Tinkerbell som såg till att halva Sverige började se rött så fort dom såg en ung tjej med liten hund som har kläder?
Kom igen. Ms Hilton uppfann inte hundkläd-fenomenet! Det var istället folk som såg behov, hade öga för design, använde hjärnan och började skapa! Och efterfrågan fanns! STOR!

Nästa gång du ser en tjej med en "Paris Hilton hund" behåll dina tankar för dig själv och tänk ett extra varv. Skulle inte jag som hundägare själv förstå om min hund skulle må dåligt i kläder? Vad vet DU om MIN hund?
- Att hon fryser arslet av sig om hon inte får ha tröja när det är ruggigt?
- Att hon nästan blir ihjälklappad och ihjältrampad om hon inte får sitta i väska där det är mycket folk?

..Som nån smartie skrev till mig: "..det är ingen liten modedocka, utan en levande varelse."
- Nähä? Är det sant?.. Kära nån asså.
Nu finns det ju olika hundraser. En del har tjock päls men andra är helt enkelt nakna! Och som vår veterinär sa till oss "precis som om du skulle skicka ut dina ungar nakna och barfota mitt i vintern? - en som använde hjärnan!
Vem som helst kan se när en hund fryser ordentligt, det tråkiga är när man tar för givet att en hund som inte skakar absolut inte fryser, eller att en hund med mycket päls inte kan frysa! Både små och stora hundar kan frysa, vare sig dom har mycket eller ingen päls. När en hund står och väger på 2-3 ben är det god tid att tänka om.

Det roliga är att OM jag bara satte på min hund ett hundtäcke (ett skynke som täcker ryggen och halva magen) skulle ingen säga något! Men bara för att det är armar, ben, hoods, dragkedjor och snygga detajer på plagget så är det tabu!

Varför ska en sliten 40-talist som tittat för mycket på tv och läst för mycket skvallertidningar ha tillåtelse att behandla en vuxen människa, fullt kapabel till att tänka själv, som en 9-åring? Och försöka få dig att skämmas för att du vågat sätta på din hund snygga kläder?!
Även om min hund INTE fryser så kan jag lugnt sätta på den kläder om jag vill, för det är MIN hund. Jag äger och bestämmer över min hund för jag har köpt den. Och jag är fullt kapabel som vuxen människa att förstå att man inte kan göra v a d som helst med hunden som kan skada den. Självklart!

..Dessa små "stackars" bortskämda hundar som får gå i kläder och åka väska mår oftast 1000 ggr bättre än alla dessa "vanliga" hundar som får ligga hemma ensamma i timmar och knappt ges någon stimulans. Dessa hundar som knappt får en klapp när matte/husse väl kommer hem och sen bara tas ut för en kisstur runt kvarteret.

Är inte världen sjuk?

Kommentarer
Postat av: Anonyym

Hej! Bara undrar, på vilken sida har du hittat den snygga hundjackan med luva?

2011-03-31 @ 18:15:25
Postat av: Josefin

Hej!
I ärlighetens namn orkade jag inte läsa hela inlägget.
Men jag har en chihuahua kille på nästan 3 kg. Han har inte ett äppelformat huvud och han är ganska frisk. Nu har jag blivit mobbad på facebook när jag la ut en annons att avla på honom och att tiken inte bör väga mindre än 2,9 mm. Känner mig så ledsen att det är ett osunt ideal bland många chihuahua uppfödare. Jag vet inte ens om jag vill para han med en annan chihuahua tik, kanske en lite större ras skulle passa bättre så som fjärilshund eller så. Vad tror du om det? Jag älskar min hund men jag känner ingen samhörighet med de som ställer ut små chihuahuer eller de som avlar fram chihuahuer med stora huvuden. http://zacknorell.blogspot.se/ Är du likasinnad så får du gärna besöka min blogg . Josefin

2014-11-28 @ 15:15:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback